Podsumowanie projektu Erasmus+ 2022/2023
Kolejny projekt Erasmus+ został z powodzeniem zakończony. Korzyści z projektu Kompetencje uczniów to sukces odnieśli jego uczestnicy, szkoła i lokalna społeczność. Wielokierunkowe działania projektu w obszarach zawodowym, językowym, osobistym, kulturowym w wyjątkowy sposób rozwinęły jego uczestników.
Etap pierwszy przygotowywał uczniów do wyjazdów na staże. Program przygotowań objął poszerzenie umiejętności językowych (j.angielski, j.hiszpański), zawodowych (kurs projektowania, kurs elementów budownictwa wykończeniowego), kulturowych (zajęcia realioznawcze) oraz osobistych (warsztaty pedagogiczne).
Drugim punktem programu projektu były wyjazdy na staże zawodowe. Jedna grupa udała się do Słowacji, druga do Hiszpanii.
Na Słowację wyjechało osiem uczennic z klas technikum aranżacji wnętrz i technikum budownictwa, które pod okiem majstrów doskonaliły swoje umiejętności z zakresu kafelkowania, malowania i suchej zabudowy. Czas pracy przeplatał się ze zwiedzaniem i wypoczynkiem. Uczestniczki po trudach zawodowych relaksowały się na kręgielni, grając w laser games, kąpiąc się w gorących źródłach Rajeckich Teplic.
Do Hiszpanii z kolei udało się szesnaścioro uczniów również z klas aranżacji wnętrz i budownictwa. Grupa aranżacji poszerzała swoje umiejętności w zakresie nowych programów służących do organizowania przestrzeni, uczniowie z budownictwa zaś wykonywali zadania w obszarze budownictwa ogólnego i wykończeniowego. Po zajęciach zawodowych uczestnicy stażu mogli poznać kulturę Hiszpanii – zwiedzili muzeum Pabla Picassa, twierdzę Alcazabę i zamek Gibralfaro, Katedrę, muzeum Centro Pompidou, ogród historyczno – botaniczny oraz podczas wycieczki do miejscowości Nerja podziwiali jaskinie oraz skorzystali z plażowania na jednej z najpiękniejszych plaż okolicy Malagi.
W ramach podsumowania zdobytych umiejętności uczniowie mobilności hiszpańskiej kierunku aranżacji wnętrz wykonali projekty różnorodnych pomieszczeń, przeważnie obiektów przestrzeni publicznej a uczniowie budownictwa i grupa słowacka wyremontowali pomieszczenia domu Fundacji Triso w Opolu.
Na zakończenie projektu jego uczestnicy otrzymali jeszcze materialne potwierdzenia swych działań: certyfikaty partnerów, Europassy Mobilność oraz certyfikaty ZSB ze szczegółową oceną umiejętności.
Podsumowując – kolejny raz dowiedliśmy potrzeby realizowania projektów zawodowych Erasmus+ – korzyści z nich płynące są ogromne i dotyczą o wiele większej społeczności niż tylko uczestników. Dzięki nim szkoła jest na bieżąco z europejskimi technologiami i metodami pracy, pozostali uczniowie ZSB motywowani przez doświadczenia uczestników starają się o udział w kolejnych działaniach. Środowisko lokalne natomiast korzysta z ewaluacji projektów i prac, które w jej ramach uczestnicy wykonują.